Dienstag, 2. Jänner 2007

Katzenfuge

01 01 2007

Die erste Sonate im neuem Jahr, im Scarlatti – Jahr (250.Todestag): K 29 (L 461) in D-Dur, Presto gespielt von Pletnov. Kirkpatrick zählt sie zu den "completely symmetrical, closed sonatas". "The closed sonata is one in which both halves begin with the same thematic material. ... The completely symmetrical sonata contains no Excursion; the Restatement, even if not entirely literal, may be said to embrace the entire second half (VI)." (Kirkpatrick 1983,S.266f) Auch hebt er die rhythmischen Besonderheiten hervor. So würde es in die Irre führen, sich strikt ans Metronom zu halten. Darüberhinaus sei "The cantabile phrase from measures 16 to 21... a perfect example of a necessary rhythmic independence between the hands. ... On this combined independence and interaction of voices Scarlatti´s rhythmic polyphony is based." (S.300ff) Dies ist alles perfekt in Pletnovs Einspielung zu hören, der die rhythmische Vielfalt dieser Sonate zu einem beeindruckenden Hörerlebnis werden läßt.


02 01 2007

Die "Katzen-Fuge" ("fuga del gatto"), K 30 (L 499) in g-moll, beschließt nicht nur die Essercizi, sondern auch meinen ersten "Scarlatti-Monat". Sie ist eine von 5 Fugen, die Scarlatti schrieb. Sie soll ihren Namen davon erhalten haben, dass eine Katze über die Klaviatur von Scarlattis Cembalo spaziert wäre und ihn zu der Fuge inspiriert habe. Vorallem Franz Liszt und andere Pianisten sowie verschiedene Verleger wie Muzio Clementi oder Czerny haben dazu beigetragen, dass sich für die Sonate (Fuge) K 30 der Name Katzenfuge (auch in anderen Sprachen) eingebürgert hat. Kirkpatrick merkt dazu an, dass sie seit dem Beginn des 19.Jahrhunderts unter diesem Namen bekannt ist. "Longo traces the feline allusion to Clementi´s Practical Harmony. Another is to be found on the title-page of an edition of the fugue by W.H.Callcot showing four cats variously engaged about a pianoforte. It may be remarked that only a lightfooted and accurate cat, or possibly a kitten, could refrain from involuntary neighboring tones on the flats and sharps of the fugue subject. ... Actually the subject of the Cat Fugue is not designed for melodic contrapuntal treatment; it serves to outline the basic harmonies on which, with various modulations this piece is built... Over these harmonies is laid a magnificent tangle of passing notes, suspensions, syncopations, bizzare intervals, and changes of melodic direction which gives an impression of richness far in excess of the actual contrapunctal content." (Kirkpatrick 1983, S.154)

Keine Kommentare: