Montag, 4. Juni 2007

K 178-183

04 06 2007

K 183 (L 473) in f-moll, Allegro. „Were it not fot the trills and the syncopated passages which underline the gap between Scarlatti and his European contemporaries, the opening of this sonata and the imitation passages could well have made it an allemande from a typical harpsichord siute of the time.” (Alain de Chambure 1988,S.95). Nicht nur diese Scarlatti´schen Charakteristika heben diese Sonate von den üblichen Barocksuiten ab, es ist auch der Klang, die kompositorische Raffinesse – schöne, interessante Musik.


03 06 2007

K 182 (L 139) in A-Dur, Allegro. „The sequences in this sonata are linked by a short figure in which two notes run from octave to octave. On this occasion, Scarlatti takes his music into the realm of the theatre. The tense vocal-chant style appears in the second half of the sonata and is maintained until the end. The concluding passages of the two halfes are different.” (Alain de Chambure 1988,S.95). Die vokalen Passagen kommen in der Ross´schen Cembalo Einspielung besser zur Geltung als in der Klavierfassung, wo „theatralische“ Elemente deutlicher werden.


02 06 2007

K 181 (L 194) in A-Dur, Allegro. „A single theme runs right through this sonata,...The intervals in the rising scale lend it an oriental character.” (Alain de Chambure 1988,S.95). Ein hübsches Stück, aber orientalisch ?


01 06 2007

K 180 (L 272) in G-Dur, Allegro vivo. „ The developement in Kk 180 displays an extraordinary extension of this Spanish style of singing. The tense vocal line here is accompanied by chords which are made progressively richer and create a genuine crescendo effect.” (Alain de Chambure 1988,S.94). Etwas ungewöhnlich. Spannend !

Spannend auch ein Fund im Web : unter dem Titel « Magie der Kastagnetten » fand ich eine gleichnamige CD mit konzertanter Kastagnettenmusik des Kastagnettenvirtuosen José de Udaeta (Klavierbegleitung: Sigrid Sachse), auf der er D.Scarlattis Sonate K 466 spielt (http://www.sachse-musik.de/kastag/kastag.html).

Ein Konzerthinweis:
Freitag 22.6.07, 20 Uhr (weitere Termine: 23.6.,24.6.)
Konzerthaus Berlin, Kleiner Saal (Am Gendarmenmarkt, 10117 Berlin)

Werke von Domenico Scarlatti interpretiert von Andreas Staier (Cembalo), Teodoro Anzellotti (Akkordeon) und Gianluca Cascioli (Klavier).

Wußten sie, dass das Libretto zu Orlando, Opera seria in drei Akten von Georg Friedrich Händel (1685-1759), auf dem Libretto von Carlo Sigismondo Capece zu dem Dramma pastorale «Orlando ovvero La gelosa pazzia» (Rom 1711) von Domenico Scarlatti nach dem Epos «Orlando furioso» (1516) von Ludovico Ariosto basiert? Die Uraufführung war am 27. Januar 1733 im King’s Theatre Haymarket, London.

Auch in Israel feierte man Scarlattis 250ten Todestag:

Tribute to Domenico Scarlatti

The 2007 Felicja Blumental International Music Festival, Tel Aviv (Museum of Art) celebrates the 250th anniversary of Domenico Scarlatti (1685-1757)

Monday, May 14
The Scarlatti Dynasty | 20:30
In the presence of the British Ambassador HE Mr. Tom Philips
Armonico Consort (UK); Christopher Monks, conductor
Alessandro Scarlatti (1660-1727) - Cantata 'Su le Sponde'
Francesco Scarlatti - Dixit Dominus a 16 (Israeli Premier)
Domenico Scarlatti (1685 – 1767) - Salve Regina
Francesco Scarlatti - Messa a 16
Israeli Premiere of Dixit Dominus by Francesco Scarlatti with works by other composers of the Scarlatti family.

Tuesday, May 15
Scarlatti and Contemporaries | 17:00
Timothy Travers-Brown and William Towers, countertenors
Charles Mathews, Harpsichord (UK)
Website: http://www.blumental-festival.org/

Einen ausführlichen Wikipedia Artikel zu Domenico Scarlatti findet man auf japanisch unter: http://wpedia.search.goo.ne.jp/search/%A5%C9%A5%E1%A5%CB%A5%B3%A1%A6%A5%B9%A5%AB%A5%EB%A5%E9%A5%C3%A5%C6%A5%A3/detail.html?LINK=1&kind=epedia

Auch in Australien beschäftigt man (frau) sich mit Mimo:

Jacqueline Ogeil is a leading Australian harpsichordist, one of a new generation of players who combine performance practice research with spontaneity and flair. She is currently undertaking a Ph.D. at the University of Newcastle, involving an exploration of all the sonatas of Domenico Scarlatti, with the assistance of an Australian Postgraduate Research Award. Published articles on Scarlatti include “Questions of temperaments in the sonatas of Domenico Scarlatti” and “Domenico Scarlatti: piano pedagogue?” The project also involves recording sonatas on historical keyboards in Portugal, Italy and the United Kingdom in 2005.


31 05 2007

K 179 (L 177) in g-moll, Allegro. Ein spiel- und hörtechnisch anspruchsvolles Stück Barockmusik.


30 05 2007

K 178 (L 162) in D-Dur, Vivo. Der erste Eindruck: ein Übungsstück für Pianisten, die Schönheit und Differenziertheit dieser Sonate erschloß sich mir erst beim zweiten bzw. dritten Mal Hören, da begann sie richtig zu leben.

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