Montag, 21. Mai 2007

K 164 - 169

21 05 2007

K 169 (L 331) in G-Dur, Allegro. „This sonata is based on the rhythm of a Spanish tango.” (Alain de Chambure 1988,S.93). Aha, die Tangos die ich im Ohr haben klingen doch sehr anders. Wenn ich danach tanzen würde, so wäre das eher ein Gehüpfe... Ob ihrer Lebhaftigkeit ist diese Sonate jedoch sehr vergnüglich anzuhören.


20 05 2007

K 168 (L 280) in F-Dur, Vivo. Mir ist nicht ganz klar, was Alain de Chambure damit meint, wenn er schreibt, diese Sonate „...appears to be a study for the stressing of weak beats.” (Alain de Chambure 1988,S.93).


19 05 2007

K 167 (L 329) in F-Dur, Allegro. „The background picture is much the same here as in Kk 164, but the elaborate triplets are supplemented by thrills and mordants and the tempo is faster. This sonata is paired with Kk 168, which appears to be a study for the stressing of weak beats.” (Alain de Chambure 1988,S.93). Hier wird munter drauflos getrillert und –klimpert; nicht so ganz mein Fall.


18 05 2007

K 166 (L 51) in C-Dur, Allegro ma non molto. „The above-mentioned linear character is particularly evident here in the simplified accompaniments, which are limited to a single note or a two-tone chord on each beat.” (Alain de Chambure 1988,S.93). Sie fängt “harmlos“ an, hat´s aber in sich...


17 05 2007

K 165 (L 52) in C-Dur, Andante. „This triple figure again appears in Kk 165 alongside a minim or two crotchets. The linear character of sonatas Kk 164 to Kk 170 strengthens the case for their having been designed for amateurs who would be put off by sometimes considerable difficulties of pieces from the flamboyant period.” (Alain de Chambure 1988,S.93). Die Sonate klingt relativ einfach, ob sie aber auch einfach zu spielen ist, wage ich zu bezweifeln. Schön anzuhören.


16 05 2007

K 164 (L 59) in D-Dur, Andante moderato. „From one end to the other, this sonata repeats, either with or without acciaccaturas, the same figure made up of two crotchets and s triplet. Scott Ross succeeds in breaking the monotony by the occasional use of the lute stop.” (Alain de Chambure 1988,S.92). Sehr hübsch und nett anzuhören, der Einsatz des Dämpfers ist tatsächlich sehr vorteilhaft. Die Klavierversion von Rövenstrunck hat einen leichten Spieldosenmusik Touch.

1 Kommentar:

Anonym hat gesagt…
Der Kommentar wurde von einem Blog-Administrator entfernt.