Montag, 18. Dezember 2006

Oper "Tetide in Sciro"

17 12 2006

Kurz vor Mitternacht stieß ich gestern im Web auf Scarlattis Horoskop : Domenico SCARLATTI, né le 26 octobre 1685 à 20h57 à Naples (Italie) Soleil en 4°04 Scorpion, AS en 10°43 Cancer, Lune en 20°24 Balance, MC en 19°12 Poissons (http://www.astrotheme.fr/portraits/K8eXvF6vsLwr.htm )

Eine Aufnahme seiner Oper "Tetide in Sciro" ist auf dem Label der polnischen Pro Musica Camerata Foundation erschienen, zu bestellen über http://www.wok.pol.pl/pmc030a.htm

Am Hörplan heute die Sonate K 14 in G-Dur - Sol majeur, Presto 12/8 (L. 387 / P. 70) in der Ross´schen Aufnahme, weitere Aufnahmen gibt´s von:

* Clavecin (5) : Ross [1/14], Still [1/14]. Laura Alvini, Nuova Era. Joseph Payne, Bis. Ross, sélection 1CD, Erato.
* Piano (3) : Robert Casadesus, Emi. Robert Casadesus, Sony. Maria Tipo, Vox.
* Transcription (1) : Leo Brouwer, Erato.

18 12 2006

Eine neue Woche, eine neue Scarlatti-(Doppel)CD: 31 Sonaten gespielt von Michail Pletnev (Domenico Scarlatti: Sonatas, Mikhail Pletnev, Virgin Classics- 5 61961 2), ich höre sie mir als Frühmusik und über den Tag verstreut an.
"No question, folks: Mikhail Pletnev's Scarlatti is all about the piano and piano playing. Would this virtuoso's perfumed pedalings and stretched-to-the-max rubatos have curled Scarlatti's wig? Maybe. Or what about Pletnev's shameless recourse to all the articulation and voicing tricks critics abhor in modern players yet can't get enough of from dead pianists? Purists may make a mad dash for the bunker, but this reviewer refuses to leave above ground, since his head's already stuck in Cloud Nine! Put simply, I can't resist such gorgeous sounding, awesomely controlled piano playing, bursting at the seams with spirited dynamism and the most playful musicality you can imagine. Listen to the endless dynamic gradations in the F major K. 17 Sonata, the D minor "Pastorale" Sonata's 400 colors in the first 16 bars alone, plus astoundingly even trills and smudgeless scales everywhere else. Pletnev also achieves a kind of chromium-plated melody-accompaniment separation in the operatic C-sharp minor Sonata K. 247 that possibly out-Vladimirs Horowitz. Now that EMI Virgin has reissued this 1995 release at an absurdly cheap two-for-one midprice-disc asking price, all piano lovers can afford to indulge their wickedest Scarlatti fantasies through Pletnev's delectable finger magic. --Jed Distler” (http://www.classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=4193) Jed hat recht, eine wunderbare Einspielung!

Die Sonate zum Tag, K 15 in e-moll (L 374) Allegro. Eine seiner frühen Sonaten, wenig spektakulär – außer für den Schüler, der sie spielen muß... Ross spielt sie natürlich bravourös.

Keine Kommentare: